Na negen maanden wachten is je kleine wonder eindelijk hier! Je wilt niets liever dan genieten van prachtige momenten met je kleintje. Toch moet je enkele essentiële administratieve stappen ondernemen na de geboorte.
De geboorteaangifte is een cruciale administratieve stap voor je baby. Het zorgt ervoor dat je kind officieel erkend wordt door de overheid en alle rechten ontvangt, zoals een wettelijke identiteit en toegang tot sociale voorzieningen, waaronder het Groeipakket.
In dit artikel leggen we je in detail uit welke stappen je moet volgen bij een geboorteaangifte, zodat je niets vergeet.
Wanneer doe je de geboorteaangifte?
In België moet de geboorteaangifte binnen 15 dagen na de geboorte van je kind worden gedaan. Als deze termijn op een weekend of feestdag vervalt, krijg je tijd tot de eerstvolgende werkdag.
Waar geef ik de geboorte van mijn kind aan?
De aangifte moet gebeuren bij de dienst burgerlijke stand van de gemeente waar je kind is geboren. Dit betekent dat je, zelfs als je ergens anders woont, naar de gemeentelijke administratie van de geboorteplaats van je kind moet gaan.
Voorbeeld: als je kind in het ziekenhuis in Gent is geboren maar je woont in Antwerpen, moet je de aangifte doen bij het gemeentehuis van Gent.
In sommige gemeenten is het ook mogelijk om de geboorte van je kind in de kraamkliniek aan te geven.
Wie mag de geboorte aangeven?
- De ouders: meestal zijn het de ouders (de mama, de papa of de co-ouder) die deze taak op zich nemen. Als een van hen niet kan komen, kan de ander de geboorte alleen aangeven.
- Bij een geboorte buiten het huwelijk: als de papa of de co-ouder officieel erkend wil worden als ouder, moet die aanwezig zijn bij de aangifte.
PS: Als de ouders niet in staat zijn om te komen, kan een zorgverlener of een andere getuige van de geboorte de aangifte doen.
Welke documenten heb ik nodig voor de aangifte?
Om de geboorte van je baby aan te geven, heb je de volgende documenten nodig:
- De identiteitskaart van de ouders of de aangever. Als de mama niet aanwezig is, moet je haar identiteitskaart bij je hebben.
- Het geboorteattest dat is afgegeven door het ziekenhuispersoneel. Als je thuis bent bevallen, wordt dit attest opgesteld door de vroedvrouw of de arts die bij de bevalling aanwezig was.
- Het trouwboekje als je getrouwd bent.
- De akte van erkenning van vaderschap of moederschap als je niet getrouwd bent en deze stap vooraf hebt gezet.
De erkenning van ouderschap, vaderschap, moederschap
Als je niet getrouwd bent, kan een erkenningsprocedure worden uitgevoerd bij de dienst burgerlijke stand van de gemeente of bij een notaris. Als de mama akkoord gaat, kan de erkenning van vaderschap of moederschap plaatsvinden vóór de geboorte van je baby met een zwangerschapsattest van je arts, of tijdens de geboorteaangifte.
Lees meer over de erkenning op Belgium.be
Wat gebeurt er na de aangifte?
Zodra de geboorteaangifte is gedaan, zal de gemeentelijke administratie je verschillende documenten overhandigen:
- Een kopie van het uittreksel van de geboorteakte van je baby: een officieel document dat de geboorte van je kind bevestigt.
- Twee geboorteattesten: de eerste versie is bestemd voor je uitbetaler van het Groeipakket om vanaf de geboorte van je kind de uitkeringen te ontvangen. De tweede is voor je ziekenfonds.
Hoera! Het is officieel! Je kind is nu ingeschreven in het bevolkingsregister. Je ontvangt binnenkort een oproep om de identiteitsdocumenten op te halen.
Hoe zit het met het Groeipakket?
De geboorteaangifte zet automatisch het proces in gang om het Groeipakket te ontvangen. Je hoeft geen nieuwe aanvraag te doen als je al een uitbetaler van het Groeipakket hebt gekozen voor je eerste kind.
Daarnaast zal de uitbetaler van het Groeipakket ook je startbedrag uitbetalen als dit nog niet voor de geboorte is gebeurd (meestal wordt dit ten vroegste 2 maanden voor de vermoedelijke bevallingsdatum uitbetaald als je het op voorhand hebt aangevraagd).
Demander votre prime de naissance
En wat als je baby in het buitenland geboren wordt?
Als je kind in het buitenland is geboren maar je woont in België, moet de geboorte worden aangegeven bij de lokale autoriteiten en bij het Belgische consulaat of de ambassade. De lokale autoriteiten zullen de geboorteakte opstellen.
Vervolgens moet je de buitenlandse geboorteakte laten erkennen bij je Belgische gemeente. De procedure is iets anders en het kan nodig zijn om de buitenlandse documenten te vertalen en te legaliseren.
Meer informatie over de aangifte geboorte bij de burgerlijke stand
Conclusie
De geboorte van je baby aangeven in België is vrij eenvoudig. Maar het moet wel op tijd gebeuren om administratieve problemen te voorkomen.
Zorg ervoor dat je de benodigde documenten hebt en ga snel naar het gemeentehuis na de geboorte. Dit zorgt ervoor dat je kind een wettelijke identiteit krijgt, toegang tot sociale voorzieningen en een goede medische opvolging. Aan jou de beurt ;-)